Archiwum wpisów
Sybskrybuj mój kanał RSS
Sponsorzy i Partnerzy

Podsumowanie 2022 – ciąg dalszy pogłębiającego się wielkiego kryzysu

Stało się, weszliśmy kolejny rok 2023, rok 2022 za nami więc pora na podsumowanie. Niestety z góry mówię, że nie będzie to pozytywne podsumowanie. Kryzys w pełni, zgodnie z moimi osobistymi przewidywaniami. Do tego wszystkiego wybuchła jeszcze wojna na Ukrainie lub jak kto woli rozpętał się: “konflikt zbrojny”, co skutkuje jeszcze głębszym kryzysem energetycznym. Wiele firm hostingowych zakończyło swoją działalność z początkiem roku 2023, a inne zostały przejęte przez większych od siebie. Nawet NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – główny podmiot odpowiedzialny za rejestrację domen .pl), który od ponad 13 lat nie zmieniał swoich cen, postanowił od maja 2022 wprowadzić podwyżkę na rejestrację domen. Podwyżka nie tylko dotyczyła cen rejestracji domen, ale także stawki za odnawianie domen. Te wszystkie zmiany wywołane są przez wojnę na Ukrainie, która rozpoczęła się już na początku ubiegłego roku, 24 Lutego 2022. Szybko okazało się, że taka biedna Ukraina zaopatrywała w większości wiele branż. Oberwało się głównie branży automotive, elektronicznej, spożywczej i energetycznej. Jak się okazało, Ukraina była jednym z największych producentów gazu neonu, który jest niezbędny przy produkcji elektroniki wszelkiego rodzaju, m.in. do samochodów. W sklepach znacznie podrożał olej słonecznikowy, gdyż jak się okazuje, też pochodził głównie z Ukrainy. Nie wspominając już o dramatycznie wysokich cenach węgla oraz ryzyku, że węgla braknie na zimę, dlatego że był importowany głównie z Rosji, podobnie jak gaz oraz paliwa. Kursy walut też nie są zbyt imponujące, a amerykanie wciąż dodrukowują dolara. Kryzys nie ominął nawet branży kryptowalutowej, która jak się okazało, nie jest tak odporna na światowe kryzysy, jak wcześniej się to prognozowało. To wszystko wywołało bardzo wysokie ceny prądu, przez co rykoszetem odbiło się to na cenach usług internetowych, hostingu itd. Co za tym idzie branża marketingu internetowego, jeżeli nie od razu to stopniowo też będzie podnosić ceny swoich usług.

W roku 2022 nie trzeba było się domyślać, czy będzie lepiej, czy gorzej. Namacalnie dało się odczuć na własnej skórze, że reklam jest mniej, ale dość wróżenia, czas na fakty i obiektywny rzut oka na konkretne statystyki. Poniżej, jak co roku, zamieszczam ilość wysłanych do mnie reklam oraz szacuję, ile zarobiłem przez ten rok w branży email marketingu, jako odbiorca, czyli tzw. “Klikacz”. Nie zwlekając, zapraszam do dalszej lektury:

Szczegółowa statystyka wysłanych maili reklamowych:

Nazwa firmy Ilość maili reklamowych w roku
2021 2022
ImperiumReklamy 535 303
ZielonyMail  928 425
CentrumReklamy 526 301
Świat-Reklam 1082 462
PulsReklamy 775 499
eKasa.org brak brak
adBiznes.com 6 brak
Sejfik.com 308 263
CashIsBack.pl*
*(w tym przypadku, średnia wartość maila wynosi aż 5 gr!)
334 285
Razem: 4494 2538
Razem zarobek w zł*:
*(przy założeniu, że 1 mail = 1 gr)
58,30 zł 36,78 zł


Jak sami widzicie, ubiegły rok w powyższych statystykach jest obrazem tego, co się dzieje na świecie. Analizując powyższą tabelę, na pierwszy rzut oka pewnie każdy zauważył, że tabela nieco się skurczyła. Jeżeli ktoś śledzi podsumowania z poprzednich lat, to wie, że jest to zabieg czysto kosmetyczny. Usunąłem firmy, które od dwóch lat nie przysłały do mnie żadnego maila oraz ich domeny przestały istnieć. Przez 2 lata liczyłem, że chociaż część z tych firm będzie jeszcze funkcjonować, ale jak widać, byłem naiwny. Pozostawiłem tylko firmę eKasa.org, gdyż ta firma jako jedyna, pomimo że nie wysłała do mnie w minionym i zeszłym roku 2021 żadnego maila, to zachowała swoją domenę i jak na razie wierzę, że jest to kwestia czasu nim eKasa zyska nowych reklamodawców i zacznie wysyłać wiele cennych maili do swoich reklamodawców. Póki domena istnieje, a strona jest w sieci, zawsze jest nadzieja.

Kolejnym negatywnym spostrzeżeniem w statystykach jest ilość maili wysłanych do odbiorców. W 2022 otrzymałem średnio od każdej firmy o około 40% mniej maili reklamowych niż w roku 2021! To obrazuje sytuację, w jak głębokim kryzysie przyszło nam żyć. Dokładnie to otrzymałem o 1956 maili mniej, co stanowi spadek o dokładnie 43,52%! To prawie połowa! Zupełnie jakby połowa reklamodawców zrezygnowała lub obniżyła swój budżet przeznaczony na reklamę o prawie połowę. Nawet nowa firma, CashIsBack.pl odnotowała spadki, jednak na szczęście pozostali oni przy wysokich stawkach za 1 maila. Nadal są to reklamy warte 5 gr za jednego maila. Podsumowując, w 2022 roku odnotowałem spadek w zarobkach o 21,52 zł.

Kolejną smutną rzeczą jest niestety informacja, którą otrzymali wszyscy użytkownicy Sejfika o decyzji sprzedaży programu i zawieszenia jego działalności do czasu znalezienia nowego właściciela. Właściciel Sejfika Marek Gralikowski napisał 2 bardzo obszerne teksty na temat historii Sejfika oraz o decyzji, jaką zdecydował się podjąć, wystawiając program na sprzedaż. Nie zamierzam tutaj streszczać całego tekstu, jednak wstawię screeny oraz linki z wiadomości, jakie otrzymał każdy z użytkowników tego programu. Poniżej zamieszczam treść wiadomości oraz linki:

 

Wyjaśnienie i pożegnanie

Sejfik - pożegnanie

oraz oferta sprzedaży, wraz z przydatnymi informacjami na temat obecnego stanu finansowego firmy oraz kosztów utrzymania programu:

Sejfik na “sprzedaż”

Sejfik na sprzedaż

Czytając tę smutną wiadomość, postanowiłem zlecić wypłatę na wypadek, gdyby nowy właściciel okazał się oszustem lub po prostu wyzerował konta użytkowników, pozbawiając ich szansy na wypłatę zarobków. Wypłatę na konto otrzymałem beż żadnego problemu, w terminie określonym w regulaminie programu. Zatem właściciel jest do końca uczciwy i nie pozostawia za sobą długów, a to się bardzo ceni w świecie GPTR. Niestety faktem stało się, że jedyna niezależna firma, która mogła konkurować z takim polskim gigantem jak Arial-Media przegrała ze swoją konkurencją i myślę, że przez długi jeszcze czas Pan Mateusz Janik nie znajdzie konkurencji, która mogłaby mu zaszkodzić. Koniec działalności Sejfik’a jest dla mnie największą i najsmutniejszą niespodzianką tego roku, jeżeli chodzi o GPTR. Nie spodziewałem się, że właściciel uzna, że program pochłaniał mu tak dużo czasu oraz zarabiał niewystarczająco dużo by go utrzymywać. Trudno czasem tak bywa. Szczerze mówiąc, sam chętnie bym przejął ten program, ale nadal wciąż nie mam wystarczających środków oraz wystarczająco dużej ilości pieniędzy, aby godnie zastąpić obecnego właściciela, tym bardziej że nie mam żadnego doświadczenia administracji tego typu programów, a jak sam właściciel zaznaczył, do prowadzenia programu wymagana jest przynajmniej podstawowa wiedza na temat programowania.

Nie zamierzam się już dalej rozwodzić na temat każdej firmy mailingowej indywidualnie, ponieważ wszystko widać w tabelce, każda z firm odnotowała stratę, co przełożyło się na moje niższe zarobki i zarobki każdego z uczestników. Cieszę się, że CashIsBack nadal działa i jak widać, prosperuje całkiem dobrze. Życzę im, aby wypełnili niszę rynkową, którą do tej pory wypełniał Sejfik i zamienili to w jeszcze większy zysk dla siebie oraz dla swoich uczestników.

Czasy są ciężkie i to nei ulega wątpliwości, myślę, że każdemu się oberwało w minionym roku pod względem finansowy, ale jak to mówią: “Po każdej burzy zawsze wychodzi słońce”. Co nas nie zabije to wzmocni. Pomimo tych wszystkich smutnych wydarzeń, zawsze staram się myśleć optymistycznie, dlatego zawsze zachęcam wszystkich do zainteresowania się biznesem GPTR, nie tylko od strony partnera, ale także reklamodawcy, a nawet właściciela. Pomimo że zarobki są niewielkie, to moim zdaniem górnej granicy dochodów w tej branży nie ma i nigdy nie będzie. W końcu to branża marketingu internetowego to jest nadal branża marketingu, w której moim zdaniem nigdy nie braknie miejsca dla nowych i innowacyjnych pomysłów.

Tradycyjnie już jak co roku życzę wszystkim Szczęśliwego Nowego Roku i jak najwięcej siły do realizacji własnych projektów oraz planów życiowych. Pozdrawiam i zachęcam do dalszego śledzenia bloga, mimo to, że od wielu lat nie dzieje się tu zbyt wiele, ale mimo to nie zamierzam rezygnować i dalej utrzymywać stronę, nawet jeżeli nie przynosi zysków. Jeszcze raz pozdrawiam i życzę owocnego klikania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.